6. Jeesuksen sovitustyö

”Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni – saadakseni sen jälleen takaisin. Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä.”
Joh. 10:17–18
”Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.”
1. Joh. 4:9–10

Jeesuksen kuolemaa ristillä voi inhimillisesti katsoen pitää suurena vääryytenä ja väärinkäsityksenä. Kateelliset juutalaisten johtajat lahjoivat yhden opetuslapsista kavaltamaan Jeesuksen ja yllyttivät kansan vaatimaan tälle ristiinnaulitsemisrangaistusta, vaikka hän ei ollut tehnyt mitään väärää tai pahaa. Jeesuksen seuraajille pitkäperjantain tapahtumat olivat tyrmistyttäviä – eihän tässä näin pitänyt käydä!
Ristiinnaulitseminen oli roomalaisten kehittämä julmin mahdollinen kidutus- ja tappokeino. Moni muukin kärsi ja kuoli ristillä kuten Jeesus, mutta omien rikostensa takia. Jeesus kuoli ristillä koko ihmiskunnan rikkomusten ja syntien takia, vaikka itse oli täysin synnitön. Meidän syntiemme paino teki hänen kuolemastaan niin tuskallisen, että emme pysty sitä edes käsittämään. Fyysinen kärsimys oli sen rinnalla pikku juttu, vaikka toki sekin oli kauheaa.
Jeesuksen keskustelu viereisellä ristillä roikkuvien rikollisten kanssa on koskettava. Toinen heistä pilkkasi Jeesusta, toinen tunnusti Jeesuksen synnittömäksi ja pyysi häneltä apua. Jeesus oli omien kärsimystensä keskellä vielä valmis keskustelemaan ja auttamaan. Sen lisäksi hän rukoili armoa teloittajilleen ja pahoinpitelijöilleen. (Luuk. 23:32–43)
Jeesus oli kertonut kuolemastaan jo aiemmin: hän sanoi antavansa henkensä Isänsä käskystä ja omasta tahdostaan. Jeesuksen kuolema kirkastaa sen, millaista on Jumalan rakkaus: se ei kohdistu hyvään ja rakastettavaan, vaan pahaan ja syntiseen. Jumala on itsessään rakkaus ja Jeesus Jumalan Poikana näytti ristillä, mitä se merkitsee. Jeesus maksoi ristillä meidän syntivelkamme ja ansaitsi meille vapauden ja rauhan Jumalan kanssa. Jeesuksen uhri oli ainutkertainen. Samalla se oli voitto kuolemasta – kolmantena päivänä Jeesus nousi kuolleista ja avasi kaikille häneen uskoville tien taivaaseen:

”Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu —
Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta, jotka ovat kuolleet —
Niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, kukin vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.”
1. Kor. 15: 3–4, 20, 22–23
